Armklachten (schouder, elleboog en pols/handklachten)

Schouderklachten

Schouderklachten zijn veel voorkomende klachten aan het menselijk lichaam. Het schoudergewricht bestaat namelijk uit meerdere onderdelen die een samenhangend geheel vormen, namelijk de bovenarm, het schouderblad en het sleutelbeen. Door deze samenhang van botten is de schouder een erg beweeglijk gewricht. De vergrote beweeglijkheid zorgt ervoor dat de kans op blessures groter is.

De oorzaken van schouderklachten zijn verschillend. Zo kunnen er traumatische schouderklachten ontstaan maar ook langdurige armklachten kunnen een rol spelen. In beide situaties is het verstandig om een fysiotherapeut te bezoeken. Een fysiotherapeut kan u begeleiden tijdens de revalidatie en zorgt voor optimale omstandigheden om te herstellen.

Bij langdurige klachten zien we dat het blijven lopen met de klachten een nadelig effect heeft op de beweeglijkheid van de schouder. Daarnaast wordt het in het dagelijkse leven steeds moeilijker om de schouder te gebruiken. Naast de beweeglijkheid van de arm wordt ook de pijn steeds heviger. De pijn heeft meestal een uitstralend karakter richting de bovenarm.

Tijdens de intake bij de fysiotherapeut wordt gekeken waar de klachten vandaan komen. Hierbij geven wij u advies en oefeningen mee om optimaal te herstellen. Een andere mogelijkheid die een fysiotherapeut gebruikt zijn manuele technieken die de beweeglijkheid optimaal kan herstellen.

Ondergaat u wellicht een operatie of heeft u deze onlangs gehad? Ook hierbij geven wij u advies en zorgen we voor optimaal herstel.

Elleboogklachten

De elleboog is een gewricht dat we doorgaans veel gebruiken tijdens dagelijkse activiteiten. Een trauma of overbelasting kan zorgen voor het minder goed functioneren of pijnklachten geven aan de elleboog. Het minder goed kunnen functioneren van de elleboog kan ook van invloed zijn op het functioneren van de schouder of de hand/pols.

De oorzaak van de armklachten kan in de elleboog zitten maar ook vanuit andere omliggende gewrichten en structuren (spieren, banden en pezen) komen. Om deze reden wordt tijdens het onderzoek niet alleen de elleboog onderzocht maar ook de gewrichten die invloed kunnen hebben op uw klachten. Hierbij kunt u denken aan de nek, schouder en pols.

Bij elleboogklachten kunt u denken aan: pijn met bewegen, moeite of pijn met knijpen, tenniselleboog, golfelleboog, tintelingen of een ander gevoel rond de elleboog

Pols/handklachten

De vele kleine spieren, pezen, zenuwen en botten maken onze hand en pols een complex lichaamsdeel. Aangezien ieder mens de handen veel gebruikt, kunnen klachten aan uw hand of pols ingrijpend zijn voor uw dagelijkse bezigheden.

Veel acute klachten kunnen bijvoorbeeld optreden tijdens het sporten of door een val of stoot. Het weefsel rondom het pols- en hand gewricht kan hierdoor beschadigd zijn.  Meestal gaan deze handklachten na 1 à 2 weken over, mocht dit niet zo zijn dan is het verstandig contact op te nemen met een fysiotherapeut.

Zijn de klachten langzaam toegenomen dan komt dit vaak door overbelasting. Hierbij kunt u denken aan repeterende handbewegingen tijdens werk of door een meer natuurlijke slijtage vanwege ouderdom.

Tijdens de intake wordt in kaart gebracht hoe de armklachten zijn ontstaan en hoe de klachten zich ontwikkeld hebben in tijd. Daarnaast wordt gekeken naar de complexiteit. Om u de beste zorg te geven wordt er nauw samengewerkt met Hand- en ergotherapie de Doorkijk. Tijdens de intake wordt daarom ook bekeken wie u het beste kan behandelen.

Bij hand- en polsklachten kunt u denken aan: Carpaal tunnel syndroom, De Ziekte van De Quervain, Artrose in de hand, Ziekte van Dupuytren of een Triggerfinger (springvinger)

Hulp bij armklachten?

Benieuwd hoe wij u kunnen helpen met uw armklachten?