Lage rugklachten

Klachten aan de onderrug komen veel voor. De klachten kunnen langzaam ontstaan en toenemen of er ineens ‘in schieten’. De pijn zit meestal onderin de rug maar kan ook uitstralen naar de bil of het been. Lang staan, opstaan, zitten, maar ook bewegen kan de pijn doen toenemen. In de meeste gevallen wordt rugpijn niet veroorzaakt door een ernstige oorzaak en gaat het vanzelf weer over. Blijven de klachten aanhouden dan kan fysiotherapie hierbij helpen. Ook kan fysiotherapie u veelal eerder van de klachten afhelpen, u meer inzicht geven hoe u met rugpijn het beste om kunt gaan en wat de preventieve mogelijkheden zijn. Het voornaamste is te blijven bewegen, anders wordt de rug stijf en raken de spieren ontwend aan beweging.

Onderzoek lage rugklachten bij fysiotherapie de Doorkijk

Tijdens de intake worden uw klachten in kaart gebracht en getracht de oorzaak van de klachten te achterhalen. Omdat er verschillende facetten zijn die de klachten kunnen veroorzaken, wordt tijdens het onderzoek niet alleen gekeken naar de onderrug maar ook naar andere factoren. Hierbij kunt u denken aan het onderzoeken van de heupen, benen en de beweeglijkheid van de gehele rug. Op basis van de uitkomsten van de intake en onderzoek wordt een behandeling opgesteld. Tijdens de eerste afspraak wordt getracht gelijk te behandelen. De behandeling bestaat veelal uit mobilisatie, het geven van informatie en advies en oefeningen om de klachten te reduceren.

Wat kunt u zelf doen met lage rugklachten?

Ook kan er met u gekeken worden wat u zelf kunt doen om de klachten in de toekomst te voorkomen. Dit kan meestal door te gaan sporten of uw sporten aan te passen. Zorgen dat u in conditie blijft, verkleint  de kans dat de rugpijn weer terugkomt. Wandelen, zwemmen, fietsen, sporten; het maakt niet uit wat je doet, als je maar beweegt.

Behandeling van lage rugklachten bij fysiotherapie de Doorkijk

Benieuwd hoe wij u kunnen helpen met uw sportblessure?