Nek en hoofdpijnklachten

Nek- en hoofdpijnklachten kunnen veroorzaakt worden door spieren, banden of omliggende gewrichten. De klachten uiten zich vaak als een zeurende pijn en straalt soms uit naar de armen of de handen. De fysiotherapeut kan u helpen door het mobiliseren (in beweging brengen) van de nek. Daarnaast is het geven van informatie en advies op het gebied van bewegen, houding en trainen en het aanleren van oefeningen van groot belang.

Nekklachten

Vanuit de nek kan de pijn doortrekkend en hierdoor hoofdpijn, uitstralende pijn naar de armen en tintelingen in de hand of vingers geven. Soms kan dit zelfs minder kracht in de armen of handen geven en zijn bewegingen minder goed te sturen (bijvoorbeeld met sporten). Ook kunnen nekklachten voor duizeligheid zorgen.

De klachten kunnen plotseling opkomen (bijvoorbeeld na een aanrijding) of geleidelijk ontstaan. Dagelijkse activiteiten of werkzaamheden kunnen hierin een rol spelen. Ook spanningen kunnen een oorzaak van de klachten zijn.

Soms verdwijnen de nekklachten binnen zes weken vanzelf weer. Nemen de klachten niet geleidelijk af is het geadviseerd om een afspraak te maken, daarnaast kan de fysiotherapeut u vaak sneller van de klachten afhelpen en door te kijken naar de oorzaak van de klachten kan de kans op een recidief worden verkleind. Tijdens de intake en onderzoek wordt in kaart gebracht waar en welke klachten u ervaart en wat de oorzaak van de klachten is. Aan de hand van de intake en het onderzoek wordt samen met u een behandelplan opgesteld.

Hoofdpijnklachten

Zoals hierboven aangegeven is het mogelijk dat de hoofdpijnklachten vanuit de nek kunnen komen. Het is van belang in kaart te brengen wat de locatie en de oorzaak is van de hoofdpijnklachten. Dit wordt tijdens de intake in kaart gebracht.

De fysiotherapeut kan u inzicht geven in de relatie tussen uw hoofdpijnklachten en stress, slapen, ademhaling en aandacht voor de klachten. Zo kan het klemmen van de kiezen en tandenknarsen zorgen voor hoofdpijnklachten. De fysiotherapeut kan met behandelingen zoals mobiliseren, masseren en actieve oefeningen om de lichaamshouding en uw belastbaarheid te verbeteren de klachten verlichten. Bij spanning-, en stress gerelateerde klachten kan de psychosomatische fysiotherapeut een grote bijdrage leveren aan het verkrijgen van inzichten en leren ontspannen.

Wat kan ik zelf doen tegen Nekklachten en hoofdpijnklachten?

Daarnaast is het belangrijk om te bekijken wat u zelf kunt doen om klachten te verminderen en voorkomen. Denk aan: verbeteren van inzicht over uw lichaams- of werkhouding, ontspanningsoefeningen.

Hulp bij Nekklachten en hoofdpijnklachten

Benieuwd hoe wij u kunnen helpen met uw Nekklachten en hoofdpijnklachten?